AKO PANDÉMIA ZMENILA TRENDY V GASTRONOMII V ROKU 2020 ALEBO AKO NÁM COVID ZMENIL NAŠE NÁVYKY V STRAVOVANÍ A NAKUPOVANÍ

AKO PANDÉMIA ZMENILA TRENDY V GASTRONOMII V ROKU 2020 ALEBO AKO NÁM COVID ZMENIL NAŠE NÁVYKY V STRAVOVANÍ A NAKUPOVANÍ

Koronavírus má silný dopad na celý svet. Okrem gastronómie samotnej , veľkú zmenu prežíva aj potravinársky priemysel, ktorý sa musí prispôsobiť zmene spotrebiteľského správania. Korona začala čistiť gastrotrh. Na predaj sú stovky reštaurácií. Ako sa zmenili potravinové trendy u nás a vo svete?

Zvýšený dôraz na hygienu a  bezpečnosť potravín

Covid-19 nás upozornil na to, koľkými rukami prejde naše jedlo , pokiaľ sa dostane na náš stôl .

Na základe toho sa mnohí sa rozhodli umývať nielen nebalené potraviny , ale aj tie balené.

Budeme dávať oveľa väčší pozor na bezpečnosť a hygienu potravín a jedla. Budú sa kupovať viac  balené a konzervované suroviny. Bude sa klásť väčší doraz na čistotu v reštauráciách.

Korona začala čistiť gastro trh alebo nutná zmena v reštauráciách

Niektoré reštaurácie boli nútené kvôli korona kríze zavrieť alebo zmení sa aj spôsob, akým fungovali doteraz. Mnoho reštaurácií, ktoré sa predtým špecializovali na poskytovanie jedál priamo v reštaurácií , sa teraz bude venovať podnikaniu v oblasti doručovania stravy. Navrch teraz majú reštaurácie s donáškou jedál.  Reštaurácie sa budú viac orientovať na zdravé varenie, budú pracovať skôr s potravinami od lokálnych dodávateľov a budú viac dbať na hygienu

Lokálne produkty alebo ,,miestne´´ vyhráva

Spotrebitelia teraz chcú mať viac informácií o tom, odkiaľ pochádzajú potraviny, ktoré konzumujú alebo nakupujú. Je tu posun smerom k potravinám , ktoré sa vyrábajú lokálne  a bude sa viac nakupovať od lokálnych predajcov . Zvýši sa tak dopyt po slovenských  potravinách . Je tu tiež potreba podporiť domácu ekonomiku. Je to súčasť väčšieho povedomia o zdravom stravovaní, plytvaní potravinami a klimatických zmien , ako aj túžby udržať peniaze v regióne .

Zdravšie stravovanie

V dôsledku pandémie došlo k zvýšenému dopytu po prírodných  Eko,  Bio, vegánskych, vegetariánskych a iných zdravých potravinách. Ľudia si začali uvedomovať ako chrániť svoje zdravie , pretože koronavírus  predstavuje riziko najmä pre ľudí so slabšou imunitou a inými ochoreniami. Zaznamenal sa zvýšený nárast predaja ovocia a zeleniny.

Rozmach vegetariánskych , vegánskych a zdravých potravín

V tomto roku 2020 bol zaznamenaný výrazný posun smerom k vegánskym a organickým potravinám. Ľudia prechádzajú zo živočíšnej stravy na stravu rastlinnú. Ľudia sa viac zaujímajú o potraviny , ktoré konzumujú, a na tomto trhu dôjde určite  ešte k nárastu.

Gurmánske pouličné jedlo a Top trendové kuchyne

Vidíme nárast gurmánskych pouličných jedál, ktoré môžu poskytnúť skvelú chuť spolu s dodržanou hygienou a pohodlnosťou prevzatia a doručenia. TOP trendom sa počas Korony  stala stará dobrá Pizza.  V prvom rade je pizza stále najobľúbenejším jedlom ,  je možné ju piecť aj doma, už roky a je v podstate ,,navrhnutá´´ na rozvoz, takže pri uzatvorení reštaurácií a stolovania v nich neexistovala žiadna prekážka pre spotrebiteľa, ktorú by bolo treba ešte prekonať.

Druhým TOP trendom sa stalo BBQ  a grilovanie. Po uzatvorení sa rodinný dvor či záhrada stali celospoločenskou outdoorovou aktivitou. V spojení s teplým letným počasím a nostalgiou pre staré dobré ,,jednoduchšie´´ časy niet divu, že sa BBQ radí na prvé miesto v zozname súčasných trendov. BBQ je navyše mimoriadne dobre prenosné a vhodné na donášku.

Ľudia sa oveľa viac budú boja chodiť na väčšie podujatia

Mnoho ľudí si netrúfne ísť na spoločenské podujatie, kde bude nakope veľa ľudí. To znamená, že ak sa otvorili alebo ešte otvoria nejaké food festivaly, príde na ne oveľa menej ľudí. Budeme si teda musieť počkať keď koronavírus úplne pominie ,až potom môžeme očakávať , že sa ľudia vo väčšom počte vrátia na festivaly, jarmoky či gastro podujatia .

,,At Home´´ zážitky   alebo viac sa bude variť doma

Súkromné stravovacie služby a „kuchári na doma“  budú musieť slúžiť menším skupinám ľudí, ktorí by si po pandémii chceli dopriať kulinársky pôžitok. Napriek tomu, že reštaurácie robia donášky alebo jedlo vydávajú, je citeľné, že sa začalo v domácnostiach oveľa viac variť. Tento trend bude ešte dlho pretrvávať a  bude väčší dopyt po všetkých potravinách, polotovaroch či kuchynskom náčiní.

Úplný boom zažíva kváskovanie a domáce pečenie chleba. Zbežných ľudí sa stávajú doma ,,šéfkuchári´´. 

Menej ciest do obchodu a nákupné zoznamy

Ľudia teraz chodia do obchodu účelne, majú zoznamy, nákupy sa zjednodušili , ale obsah košíka sa mnohokrát zvýšil. Potravinári zistili, že stále môžu robiť svižné podnikanie s menším výberom, nakupujúci sú ekonomickejší a maloobchodníci hlásia väčší záujem o domáce značky. Tiež sa urýchlil rast platobných aplikácií a samoobslužných platieb.

Väčšie zásoby a plné mrazničky

Doposiaľ u nás nebol veľký zvyk robiť si v domácnostiach väčšie zásoby jedla , ale ,,korona´´ zmenila mnohým nákupné správanie. Viac sa pred-zásobujeme. Nastal rast predaja mrazených potravín a polotovarov. Pre veľa ľudí  je jednoduchšie vybrať jedlo z mrazničky.

Zmena potrvá až dovtedy, kým sa o koronavíruse neprestane úplne rozprávať.

Online nakupovanie je na vzostupe

Spotrebitelia chcú čo najviac obmedziť kontakt s davom, preto sa vo svete zvýšil dopyt aj  po online nákupe potravín . Či už bude koronavírus trvať niekoľko mesiacov či najbližšie roky, už teraz je isté, že jeho vplyv na nakupovanie a gastronómiu bude obrovský. Svet čaká mnoho zmien, ktorým sa budeme musieť my ľudia prispôsobiť.

Artz Vojto – Prezident SZKC  a šéfkuchár spoločnosti Metro

Slovenčina Slovenčina English English